Tänkvärt

Kan ni ibland känna att de mesta som ni gör blir fel!? Hur gärna man än vill göra rätt och hur väl man än tänker så blir det fel...!? Ibland känns de bara tungt, de är då man behöver sina vänner mer än någonsin, många gånger vet man nog inte ens om det själv, tuvvär.
Jag har en vän som går igenom en jäkligt tuff tid med många olika saker som händer i livet just nu, (kan tro att ja pratar om mig själv men så är inte fallet). H*n är så sårbar och jag vet att h*n behöver allt stöd och all pepp som går att få, men ändå så vill/kan h*n inte visa att h*n behöver de, och kan inte förmå sig att prata om de eller ta emot sk "hjälp".
Jag undrar då hur man som vän kan hjälpa!?
Men jag har kommit fram till att även om h*n inte svarar på mina sms alla ggr eller svarar/ringer upp när jag ringer så vet jag att h*n uppskattar att jag hör av mig. För vem uppskattar inte ett sms eller en ringning när man mår piss!? De är då man behöver ha sina vänner, när man inte vet själv vad man vill och hur man ska lösa sin siuation, hur man någonsin kan kunna se ljuset igen och när man inte vill/orkar berätta för sina vänner hur man känner.
De är då, som jag tror att man behöver sina vänner som mest, även om det är då som det är som svårast att vara dennes vän.. Man måste finnas för sina vänner i vått och torrt. Det är självklart upp till båda men om någon mår dåligt så som h*n gör just nu så ser jag det som min sk "plikt" som vän att finnas.
Eller vad säger ni!??


Hittat några citat som jag tycker är väda att tänka på:
"En vän är den som känner dig som du är, förstår var du varit, accepterar vad du blivit, och ändå, varsamt låter dig växa".
"En vän är en person som kommer när andra försvinner".
"Många känner krav på att hålla sin gräsmatta ogräsfri för att visa att de har kontroll på det som växer. Jag har löst det genom att medvetet låta maskrosorna växa fritt".
"När du hjälper en vän, minns det. När du får hjälp av en vän, glöm det".
"Errare humanum est, ignosceere divinum" - "Att fela är männskligt att förlåta är gudomligt".






Kommentarer
Postat av: Jossan

Bra där Sara att du uppdaterat appen så man kan kommentera ;-)



Du har helt rätt i det du skriver. Inte alltid lätt att vara vän till någon som mår dåligt och som inte vill berätta hur allt ligger till. Men man får se till att finnas där bara och visa att man finns när denne är redo för att prata. Puss

2012-03-29 @ 18:45:34
URL: http://jossgoss.blogg.se/
Postat av: Sara

Nej de är sjukt svårt, så ibland får man vara en såndär "jobbig" vän som puschar lite. För annars så kanske de aldrig blir av att h*n kommer prata om de, med tanke på allt som hänt så.. men får försöka att finnas så gott jag kan. Hatar att se när mina vänner inte mår bra! Älskar dig snuttan, ska bli så kul ikväll, nu blev 5 visst 4.. men fan va kul de ska bli. Puss

2012-03-30 @ 09:23:41
URL: http://saraeeeriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0